Velkommen til Body&Mind-avdelingen på SiS sportssenter

De fleste Body&Mind-timene holder til i sal 2, nede ved klatreveggen.
Vi tilbyr et bredt spekter av gruppetimer innenfor Body&Mind

YOGA * PILATES * STRETCHING * SIS BARRE

YOGA:  
Ordet yoga betyr «union» eller «å forene». I yoga er både fysisk og mental helse et mål. I begynnelsen er man ofte mest opptatt av det fysiske aspektet; styrke, økt bevegelighet og smidighet. Etter hvert får mange også økt interesse for det filosofiske aspektet ved yoga.

På SiS sportssenter har vi fokus på kvalitet, både når det gjelder utstyr og instruktører. Alle våre yogalærere er utdannet innenfor ulike yoga retninger, og vi tilbyr et bredt spekter av yogatimer; fra nybegynnere til de mer erfarne:

  • Sunrise yoga: En perfekt måte å starte dagen på! En rolig vinyasa-time hvor vi bruker solhilsen og  ulike yogastillinger til å myke opp ryggen, strekke på kroppen og bli klare for dagen.
  • Yin Yoga: En rolig yogatime med fokus på smidighet og bevegelighet. Ved å arbeide med utvalgte yogastillinger over lengre tid, tøyer og styrker vi dyp muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd. Perfekt for nybegynnere.
  • Restorative Yoga: I motsetning til yin yoga, hvor man holder stillinger for å strekke muskler, bindevev og leddbånd, handler restorative yoga om å holde stillinger for å komme inn i en dyp avspenning for kroppen, sinnet og nervesystemet. Restorative yoga handler om å finne stillheten. Vi hjelper kroppen til å huske hvordan det er å være stille, i ro, i en verden der mange er i stadig aktivitet. Stillingene holdes lenge, og vi bruker utstyr som store puter, tepper og blokker til å finne ro og avspenning, der kroppen kan slappe helt av og gi slipp. Timen passer for alle som kan tenke seg å finne litt ro i en ellers hektisk hverdag.
  • Ashtanga Yoga: Ashtanga Yinyasa yoga er en tradisjonell, dynamisk yogaform som trener både styrke, balanse, konsentrasjon og utholdenhet.  I ashtangatimene vil du møte den samme serien øvelser hver gang.
  • Vinyasa yoga: Dymamisk time på 60 minutter hvor yoga-stillinger settes sammen til flytende serier (asanas). Gir fleksibilitet og styrke, og kan lindre tretthet, spenninger og stress. Timene er varierte og byr på både solhilsener, grunnleggende stillinger og mer overraskende utfordringer («peak poses»). Vi avslutter alltid med avspenning/savasana.
  • Power Yoga: En dynamisk yogatime med fokus på eksplosivitet og styrke. Timen baserer seg på Ashtanga Vinyasa-stil, men følger ikke en bestemt serie eller rutine. Timen er variert, morsom og utfordrende. Passer for deg som har gjort litt yoga tidligere.
  • Classical Hatha Yoga: Timen starter og slutter med avspenning, og det er også avspenning mellom flere av stillingene i løpet av timen Vi gjør pusteøvelser for å balansere energien i kroppen og gi klarhet og ro til sinnet. Timen består av 12 hovedøvelser for å øke sirkulasjonen i kroppen og sinnet slik at disse skal fungere optimalt.
  • Jivamukti Open: En yogatime hvor pust og bevegelse koordineres til en god treningsøkt som utfordrer både kropp og sinn. Timen inkluderer meditasjon, avspenning og et glimt inn i yogafilosofien. Åpen for alle nivå, men noe kjennskap til yogastillinger er en fordel.
  • Yoga for climbers: Yoga for climbers er en yogatime for alle, men det vil være særlig fokus på stillinger som er nyttige for klatrere. Vi fokuserer på å øke bevegeligheten i blant annet bryst- og skulderpartiet, samt styrke muskelkraften i fingre, bein og armer.
  • Yoga Upstairs: Vi tar med yogaen opp i 2. etasje – til vår Sports Performance-avdeling, og skaper en røffere yogatime i et nytt miljø.  Timen vil være tilpasset de som ikke har gjort så mye yoga tidligere, og de som driver med styrketrening. Passer for absolutt alle  – uansett nivå.
  • Body&Mind Workshop: Hver onsdag kl. 18.25-19.25 er det workshop. Tema vil variere fra intro-timer i yoga og
    pilates, til timer for utvalgte grupper. Yogasana Lab er også en del av Body&Mind Workshop. Følg med på timeplanen uke for uke for å holde deg oppdatert på hva som er tema for onsdagens workshop.

Yogatimer uten instruktør: 

  • Self practise Yoga: Vi har åpnet opp yoga-salen (sal 2) slik at du kan komme og gjøre yoga på egenhånd. Denne timen er uten instruktør. Kom og praktiser yoga på individuell basis, i en gruppesetting.
  • Acroyoga Jam: Velkommen til Acroyoga-miljøet i Stavanger. Dette er en selvpraktiserende gruppe uten instruktør. Intensjonen er å treffe nye mennesker og gjøre Acroyoga sammen. Acroyoga er en kombinasjon av yoga og aklrobatikk der man jobber to eller flere sammen. Timen er åpen for alle. Følg AcroYoga Stavanger på Facebook for oppdateringer.

PILATES:
Pilates er rolig styrketrening på matte med særlig fokus på kjernemuskulatur, det vil si mage, rygg og hofter. 
Vi bruker hovedsaklig egen kroppsvekt, men utstyr som baller og små vekter kan også benyttes for å variere øvelsene. Pilates-trening bedrer holdning, kroppsbevissthet og pust. Innen Pilates tilbyr vi:

  • Classical Pilates:  En klassisk pilatestime der vi jobber ut i fra det tradisjonelle systemet med øvelser og program slik treningsmetoden først ble utviklet. Her får du utfordret hele kroppen innenfor både stamina, styrke og mobilitet.
  • Power Pilates: En litt hardere pilatestime for deg som har trent litt pilates fra før og ønsker å utfordre deg selv litt mer. Vi jobber med egenvekt og bruker noe utstyr for å gjøre øvelsene tyngre.

SiS BARRE:
SiS Barre er en morsom energisk gruppetime som blander teknikker fra både dans, pilates og yoga.  Denne kombinasjonen gir en sterk og funksjonell kropp, og flott kroppsholdning. SiS Barre utfordrer både styrke, fleksibilitet og utholdenhet.  Fusjonen mellom dans, pilates og yoga, er den perfekte kombinasjonen for å få en god kroppsholdning, og bygge opp en sterk og fleksibel kropp. 

STRETCHING:
Fokus på bevegelighet – som gir bedre resultater innen all annen trening og aktivitet. Timen består av enkle og effektive tøyeøvelser. Fokus på god pust vil hjelpe deg til å få musklene til å slappe av. Stretching bidrar til at du henter deg raskere inn igjen etter annen intensiv trening, og er med på å redusere faren for skader. Det anbefales å varme opp i minst 10 minutter før timen.

Trivselsregler

Vi ønsker at alle skal trives her hos oss – og har derfor laget noen trivselsregler vi ber dere om å følge:

Tid – Møt opp presis til timen, og vær stille dersom du må forlate timen før den er ferdig.

Sko – Sal 2 er skofri sone. Vi bruker ikke sko på timene våre. Det er plass til skoene dine på hylla utenfor salen.

Mobiltelefon – Legg telefonen igjen i garderoben eller sett den på lydløs eller i flymodus.

Vannflaske – Vi prøver å unngå å drikke vann under en yogaøkt. Vanligvis er det heller ikke behov for å drikke på pilates eller stretching. Å drikke setter i gang fordøyelsessystemet, og det prøver vi å unngå på timene.

Matter – Du må gjerne låne matte hos oss. Husk å tørke av den etterpå så den er klar til nestemann. Unngå å tråkke på andre sine matter.