Yoga er en treningsform med mange gode effekter. Du får bedre smidighet, styrke, konsentrasjon og evne til avspenning.


Yoga på SiS sportssenter:

Vi tilbyr ulike yoga- varianter på SiS sportssenter. Felles for dem alle er at de fokuserer på kroppsbevissthet gjennom ulike yogastillinger og pust. Du lærer grunnleggende yogaposisjoner. Timene avsluttes alltid med en avspenningsøkt, hvor du absorberer den energi du får gjennom pust og yogastillinger. Du bør fullføre avspenningsdelen for å få full effekt av praksisen. 

 

På SiS sportssenter tilbyr vi følgende yoga-klasser:
(The classes with descriptions in English, are taught in English)

 

  • Ashtanga yoga: Ashtanga Yinyasa yoga er en tradisjonell, dynamisk yogaform som trener både styrke, balanse, konsentrasjon og utholdenhet.  Målet er en ”moving meditation” der pust, drishti (blikk) og asanas (øvelser) til sammen gir et klart fokus og en dyp ro. I ashtangatimene vil du møte den samme serien øvelser hver gang.  Vi teller gjennom solhilsener, stående øvelser, primary frem til og med navasana og avsluttende øvelser. Timen innledes og avsluttes med åpnings- og avslutningsmantra.This class offers practice of Ashtanga Yoga at an introductory level.  Students are guided together through the postures of the Primary Series sequence, with focus on correct breathing, looking point (dristi), and energetic locks (bandhas). Options are provided where poses prove challenging; the body is invited to stretch and open in a safe and natural way. Moving with steady breath and concentration, this practice generates a purifying internal heat, which strengthens and lightens the body.  The cleansing effect of ashtanga profoundly benefits not only the physical body, but the mind, spirit and consciousness of the practitioner.

 

  •  Ashtanga mysore: The Ashtanga yoga series taught on an individual basis, in a group setting.  Students of different levels of experience practice alongside each other, each receiving individual attention from the teacher when needed. Assistance can be given with the Primary and Intermediate series. Practice can last 30-90 minutes, and students are welcome to join  – and leave – the class as it fits them. Read more about Mysore
  • Classical Hatha yoga –  in the lineage of Swami Sivananda: En klassisk Hatha yoga time begynner og avslutter med avspenning. Det er også avspenning mellom flere av stillingene i løpet av timen for å forsterke effekten av stillingene og forhindre spenninger og skader. Vi gjør pusteøvelser for å balansere energien i kroppen og gi klarhet og ro til sinnet. Timen består av 12 hovedøvelser for å øke sirkulasjonen i kroppen og sinnet slik at disse skal fungere optimalt. Vi jobber oss gjennom chakraene, og starter med kronechakraet.  Les mer om klassisk hatha yoga her!

 

  • Jivamukti Open: En yogatime hvor pust og bevegelse koordineres til en god treningsøkt som utfordrer både kropp og sinn. Timen inkluderer meditasjon, avspenning og et glimt inn i yogafilosofien. Åpen for alle nivå, men noe kjennskap til yogastillinger er en fordel.

 

  • Jivamukti Spiritual Warrior: En fast flytsekvens som trener hele kroppen og avsluttes med meditasjon og avspenning. Timen er åpen for alle nivå, men passer best for de som allerede har noe kjennskap til yogastillinger.

 

  • Power yoga: A dynamic yoga class focusing on pace and strength. The class flows in the Ashtanga vinyasa style but does not follow a fixed routine of poses, keeping the workout variable, fun and challenging.

 

  • Sunrise yoga: En perfekt måte å starte dagen på! En rolig vinyasa- time hvor vi bruker solhilsen og  ulike yogastillinger til å myke opp ryggen, strekke på kroppen og bli klare for dagen.

 

  • Vinyasa yoga: Dynamisk time hvor yogastillinger settes sammen til flytende sekvenser. Du får opp varmen og trener styrke og smidighet både fysisk og mentalt. Timene er varierte og byr på både solhilsener, grunnleggende stillinger og mer overraskende utfordringer («peak poses»). Vi avslutter alltid med avspenning / savasana. Passer for alle, men noe kjennskap til yoga kan være en fordel fordi vi ikke bruker så lang tid i hver stilling. Kan lindre tretthet, spenninger og stress.

 

  • Yin yoga: En rolig og meditativ time med fokus på bevegelighet og avspenning. Ved å arbeide med utvalgte yogastillinger over lengre tid, tøyer og styrker vi dyp muskulatur, bindevev, ledd og leddbånd.

 

  • Yogasana lab: Disse timene passer både for de som aldri har gjort yoga og for de som har lyst til å repetere / fordype seg i teknikk. I løpet av fire uker går vi gjennom prinsipper for og noen sentrale stående stillinger, foroverbøyninger, bakoverbøyninger og opp-ned-stillinger. Du vil også lære pusteteknikk, meditasjon og solhilsener. Vi bruker god tid på hver stilling og det er en god treningsøkt – ha på klær med plass til bevegelse!

 

  • Yoga upstairs: Vi tar med yogaen opp i 2. etasje – til vår Sports Performance-avdeling, og skaper en røffere yogatime i et nytt miljø.  Timen vil være tilpasset de som ikke har gjort så mye yoga tidligere, og de som driver med styrketrening. Yoga myker opp muskulaturen og forbedrer fleksibiliteten, og kan dermed bidra til å øke prestasjonene dine i styrkesalen. Vi vil veksle mellom rolig vinyasa (flyt) for å varme opp kroppen og å holde stillinger for å gi kroppen en god strekk. Passer for absolutt alle  – uansett nivå.

SPECIALS:

  • Familieyoga: En yogatime for de yngste. Vi går gjennom pust og ulike yogastillinger på en lekpreget måte. Timen avsluttes med avspenning. 
    Aldersgrense: 4 – 8 år. Arrangeres én lørdag hver måned.
  • Tweens’n teens yoga: Denne timen er lagt opp som en ordinær yogatime, men tilpasset for barn og ungdom. Det anbefales at de yngste kommer i følge med en voksen. Aldersgrense: 8 – 14 år.  Arrangeres én lørdag hver måned.

Kommende timer:

I dag, 12:00 - 15:0030Acroyoga Jam u/ instruktørBestill time
Mandag, 16:30 - 18:3030Acroyoga Jam u/ instruktørBestill time
Mandag, 18:45 - 19:4538Vinyasa Yoga 60MargretheBestill time
Tirsdag, 16:45 - 17:4537Vinyasa Yoga 60AlexandraBestill time
Tirsdag, 18:00 - 19:0038Yin YogaAlexandraBestill time
Hva er yoga?

Yoga er en samling mentale og kroppslige teknikker med tilknytning til de indiske religionene buddhisme og hinduisme.

Betydningen av begrepet yoga kan defineres på tre ulike nivå. Den generelle betydningen frelsesvei, den spesielle betydningen: «en kombinasjon av meditasjon og bestemte kroppsstillinger, pusteøvelser og lignende», og den snevreste betydningen: som «ett av de seks ortodokse filosofiske systemene i hinduismen», kodifisert i Yogasutra.

Hva handler yoga om?

Yoga handler om konsentrasjon og fokusering, om å ta kontroll over eget mentalt og kroppslig liv, slik at sansebegjær og mental aktivitet faller til ro og til syvende og sist opphører. Målet med yoga er å skape ro, fokus og konsentrasjon, og å oppnå stillhet og uforanderlighet.

Moderne, vestlig yoga har for noen skolers vedkommende tonet ned det mentale/selvutviklende/bevissthetsutviklende aspektet. Vanligvis er man også i disse retningene opptatt av helhet, harmoni og betydningen av forening mellom kropp og sinn (det mentale).