Velkommen til Body&Mind-avdelingen på SiS sportssenter

De fleste Body&Mind-timene holder til i sal 2, nede ved klatreveggen.
Vi tilbyr et bredt spekter av gruppetimer innenfor Body&Mind

YOGA * STRETCHING * SIS BARRE * MEDITASJON

YOGA:  
I yoga er både fysisk og mental helse et mål. I begynnelsen er man ofte mest opptatt av det fysiske aspektet; styrke, økt bevegelighet og smidighet. Etter hvert får mange også økt interesse for det filosofiske aspektet ved yoga.

På SiS sportssenter har vi fokus på kvalitet, både når det gjelder utstyr og instruktører. Alle våre yogalærere er utdannet innenfor ulike yoga retninger, og vi tilbyr et bredt spekter av yogatimer; fra nybegynnere til de mer erfarne:

  • Sunrise yoga: En perfekt måte å starte dagen på! En rolig vinyasa-time hvor vi bruker solhilsen og  ulike yogastillinger til å myke opp ryggen, strekke på kroppen og bli klare for dagen.
  • Yin Yoga: En rolig yogatime med fokus på smidighet og bevegelighet. Ved å arbeide med utvalgte yogastillinger over lengre tid, tøyer og styrker vi dyp muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd. Perfekt for nybegynnere.
  • Restorative Yoga: I motsetning til yin yoga, hvor man holder stillinger for å strekke muskler, bindevev og leddbånd, handler restorative yoga om å holde stillinger for å komme inn i en dyp avspenning for kroppen, sinnet og nervesystemet. Restorative yoga handler om å finne stillheten. Vi hjelper kroppen til å huske hvordan det er å være stille, i ro, i en verden der mange er i stadig aktivitet. Stillingene holdes lenge, og vi bruker utstyr som store puter, tepper og blokker til å finne ro og avspenning, der kroppen kan slappe helt av og gi slipp. Timen passer for alle som kan tenke seg å finne litt ro i en ellers hektisk hverdag.
  • Power Yoga: En dynamisk yogatime som fokuserer på fart og styrke. Timen holdes i Ashtanga vinyasa stilen, men fyller ikke en bestemt flyt av stillinger. Timen er varierende, morsom og utfordrende.
  • Vinyasa Yoga og Slow Vinyasa: Vinyasa yoga er et vidt begrep. Kort sagt defineres det ofte som at man beveger seg fra en stilling til en annen i takt med pusten. Det betyr ikke at man ikke holder stillinger i vinyasa yoga, for selv når man holder stillinger i flere pust er det bevegelse – i pusten og hjertetslagene. Vinyasa yoga gir stor frihet til yogalærerne, og kan variere fra å være veldig dynamisk til å være veldig rolig. Motsetninger er for eksempel Ashtanga yoga og yoga i Sivananda-tradisjonen, hvor lærerne følger en ganske fastsatt sekvens på timen. Yogalærerne på SiS har bakgrunn fra ulike praksiser og ulike yogaskoler, noe som fører til at vinyasatimene blir veldig ulike. For å differensiere litt, og gjøre det mer forutsigbart for dere kunder, har vi nå delt vinyasatimene våre i «vinyasa» og «slow vinyasa». Forskjellen vil hovedsakelig være på tempo. Vinyasatimene vil være preget av mer flyt, man holder ikke stillingene mer enn noen få pust. Slow vinyasatimene vil være roligere, men ikke nødvendigvis enklere eller lettere. Man kan holde stillingene i flere pust, og det er anledning til å jobbe litt mer med teknikk.
  • Yin&Yang Balance: A perfect combination of flexibility and movement. The 15-20 minutes of yin may leave you
    feeling lengthened and wonderful in your deep tissue. This practice is essential for increasing
    flexibility. The 25-30 minutes of yang or movement portion, will be flowing, from one movement to
    the next. The entire practice is meant to be meditative, in the stillness of yin, to the graceful flow
    of the yang.
  • Yoga Fundamentals: På denne timen bryter vi ned og øver på stillinger vi ofte gjør på yoga-timer, og bygger siden opp til sekvenser igjen. Du lærer hvilke muskler som aktiveres, og fordeler med de ulike yoga-stillingene, samt en liten blikk inn i yoga-filosofien. Målet er å bli mer bevisst og oppmerksom i din yoga-praksis. Timen passer for alle nivå.
  • Classical Hatha Yoga: Timen starter og slutter med avspenning, og det er også avspenning mellom flere av stillingene i løpet av timen Vi gjør pusteøvelser for å balansere energien i kroppen og gi klarhet og ro til sinnet. Timen består av 12 hovedøvelser for å øke sirkulasjonen i kroppen og sinnet slik at disse skal fungere optimalt.
  • Strenght & Movement: Timen henter inspirasjon fra blant annet yoga. Vi bruker diverse utstyr og egenvekt til å jobbe med styrke og bevegelighet. Man trenger ikke sko, men ha gjerne med et par glatte strikkesokker. Timen henter inspirasjon fra yoga, pilates og egenvekttrening. Passer for alle nivå.

PRANAYAMA/MEDITATION:
Pranayama: Breathing and breathing exercises is an important part of yoga. The formal practice of controlling the breath is called pranayama. Pranayama and proper breathing is said to provide more oxygen to the blood stream and have a positive effect on the body physically and mentally.

Meditation: More than something we do, meditation is a state of mind. When we practice meditation, we practice observing ourselves, our own mind and thoughts, without engaging and without judgement.
This class is suitable for everyone.

SiS BARRE:
SiS Barre er en morsom energisk gruppetime som blander teknikker fra både dans, pilates og yoga.  Denne kombinasjonen gir en sterk og funksjonell kropp, og flott kroppsholdning. SiS Barre utfordrer både styrke, fleksibilitet og utholdenhet.  Fusjonen mellom dans, pilates og yoga, er den perfekte kombinasjonen for å få en god kroppsholdning, og bygge opp en sterk og fleksibel kropp. 

STRETCHING:
Fokus på bevegelighet – som gir bedre resultater innen all annen trening og aktivitet. Timen består av enkle og effektive tøyeøvelser. Fokus på god pust vil hjelpe deg til å få musklene til å slappe av. Stretching bidrar til at du henter deg raskere inn igjen etter annen intensiv trening, og er med på å redusere faren for skader. Det anbefales å varme opp i minst 10 minutter før timen.

Trivselsregler

Vi ønsker at alle skal trives her hos oss – og har derfor laget noen trivselsregler vi ber dere om å følge:

Tid – Møt opp presis til timen, og vær stille dersom du må forlate timen før den er ferdig.

Sko – Sal 2 er skofri sone. Vi bruker ikke sko på timene våre. Det er plass til skoene dine på hylla utenfor salen.

Mobiltelefon – Legg telefonen igjen i garderoben eller sett den på lydløs eller i flymodus.

Vannflaske – Vi prøver å unngå å drikke vann under en yogaøkt. Vanligvis er det heller ikke behov for å drikke på pilates eller stretching. Å drikke setter i gang fordøyelsessystemet, og det prøver vi å unngå på timene.

Matter – Du må gjerne låne matte hos oss. Husk å tørke av den etterpå så den er klar til nestemann. Unngå å tråkke på andre sine matter.