Velkommen til Body&Mind-avdelingen på SiS sportssenter

De fleste Body&Mind-timene holder til i sal 2, nede ved klatreveggen.
Vi tilbyr et bredt spekter av gruppetimer innenfor Body&Mind

YOGA * PILATES * STRETCHING * SIS BARRE

YOGA:  
I yoga er både fysisk og mental helse et mål. I begynnelsen er man ofte mest opptatt av det fysiske aspektet; styrke, økt bevegelighet og smidighet. Etter hvert får mange også økt interesse for det filosofiske aspektet ved yoga.

På SiS sportssenter har vi fokus på kvalitet, både når det gjelder utstyr og instruktører. Alle våre yogalærere er utdannet innenfor ulike yoga retninger, og vi tilbyr et bredt spekter av yogatimer; fra nybegynnere til de mer erfarne:

  • Sunrise yoga: En perfekt måte å starte dagen på! En rolig vinyasa-time hvor vi bruker solhilsen og  ulike yogastillinger til å myke opp ryggen, strekke på kroppen og bli klare for dagen.
  • Yin Yoga: En rolig yogatime med fokus på smidighet og bevegelighet. Ved å arbeide med utvalgte yogastillinger over lengre tid, tøyer og styrker vi dyp muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd. Perfekt for nybegynnere.
  • Restorative Yoga: I motsetning til yin yoga, hvor man holder stillinger for å strekke muskler, bindevev og leddbånd, handler restorative yoga om å holde stillinger for å komme inn i en dyp avspenning for kroppen, sinnet og nervesystemet. Restorative yoga handler om å finne stillheten. Vi hjelper kroppen til å huske hvordan det er å være stille, i ro, i en verden der mange er i stadig aktivitet. Stillingene holdes lenge, og vi bruker utstyr som store puter, tepper og blokker til å finne ro og avspenning, der kroppen kan slappe helt av og gi slipp. Timen passer for alle som kan tenke seg å finne litt ro i en ellers hektisk hverdag.
  • Ashtanga Yoga: Ashtanga Yinyasa yoga er en tradisjonell, dynamisk yogaform som trener både styrke, balanse, konsentrasjon og utholdenhet.  I ashtangatimene vil du møte den samme serien øvelser hver gang.
  • Vinyasa Yoga og Slow Vinyasa: Vinyasa yoga er et vidt begrep. Kort sagt defineres det ofte som at man beveger seg fra en stilling til en annen i takt med pusten. Det betyr ikke at man ikke holder stillinger i vinyasa yoga, for selv når man holder stillinger i flere pust er det bevegelse – i pusten og hjertetslagene. Vinyasa yoga gir stor frihet til yogalærerne, og kan variere fra å være veldig dynamisk til å være veldig rolig. Motsetninger er for eksempel Ashtanga yoga og yoga i Sivananda-tradisjonen, hvor lærerne følger en ganske fastsatt sekvens på timen. Yogalærerne på SiS har bakgrunn fra ulike praksiser og ulike yogaskoler, noe som fører til at vinyasatimene blir veldig ulike. For å differensiere litt, og gjøre det mer forutsigbart for dere kunder, har vi nå delt vinyasatimene våre i «vinyasa» og «slow vinyasa». Forskjellen vil hovedsakelig være på tempo. Vinyasatimene vil være preget av mer flyt, man holder ikke stillingene mer enn noen få pust. Slow vinyasatimene vil være roligere, men ikke nødvendigvis enklere eller lettere. Man kan holde stillingene i flere pust, og det er anledning til å jobbe litt mer med teknikk.
  • Classical Hatha Yoga: Timen starter og slutter med avspenning, og det er også avspenning mellom flere av stillingene i løpet av timen Vi gjør pusteøvelser for å balansere energien i kroppen og gi klarhet og ro til sinnet. Timen består av 12 hovedøvelser for å øke sirkulasjonen i kroppen og sinnet slik at disse skal fungere optimalt.
  • Strenght & Movement: Timen henter inspirasjon fra blant annet yoga. Vi bruker diverse utstyr og egenvekt til å jobbe med styrke og bevegelighet. Man trenger ikke sko, men ha gjerne med et par glatte strikkesokker. Timen henter inspirasjon fra yoga, pilates og egenvekttrening. Passer for alle nivå.

Yogatimer uten instruktør: 

  • Acroyoga Jam: Velkommen til Acroyoga-miljøet i Stavanger. Dette er en selvpraktiserende gruppe uten instruktør. Intensjonen er å treffe nye mennesker og gjøre Acroyoga sammen. Acroyoga er en kombinasjon av yoga og aklrobatikk der man jobber to eller flere sammen. Timen er åpen for alle. Følg AcroYoga Stavanger på Facebook for oppdateringer.

PILATES:
Pilates er rolig styrketrening på matte med særlig fokus på kjernemuskulatur, det vil si mage, rygg og hofter. 
Vi bruker hovedsaklig egen kroppsvekt, men utstyr som baller og små vekter kan også benyttes for å variere øvelsene. Pilates-trening bedrer holdning, kroppsbevissthet og pust.

SiS BARRE:
SiS Barre er en morsom energisk gruppetime som blander teknikker fra både dans, pilates og yoga.  Denne kombinasjonen gir en sterk og funksjonell kropp, og flott kroppsholdning. SiS Barre utfordrer både styrke, fleksibilitet og utholdenhet.  Fusjonen mellom dans, pilates og yoga, er den perfekte kombinasjonen for å få en god kroppsholdning, og bygge opp en sterk og fleksibel kropp. 

STRETCHING:
Fokus på bevegelighet – som gir bedre resultater innen all annen trening og aktivitet. Timen består av enkle og effektive tøyeøvelser. Fokus på god pust vil hjelpe deg til å få musklene til å slappe av. Stretching bidrar til at du henter deg raskere inn igjen etter annen intensiv trening, og er med på å redusere faren for skader. Det anbefales å varme opp i minst 10 minutter før timen.

Trivselsregler

Vi ønsker at alle skal trives her hos oss – og har derfor laget noen trivselsregler vi ber dere om å følge:

Tid – Møt opp presis til timen, og vær stille dersom du må forlate timen før den er ferdig.

Sko – Sal 2 er skofri sone. Vi bruker ikke sko på timene våre. Det er plass til skoene dine på hylla utenfor salen.

Mobiltelefon – Legg telefonen igjen i garderoben eller sett den på lydløs eller i flymodus.

Vannflaske – Vi prøver å unngå å drikke vann under en yogaøkt. Vanligvis er det heller ikke behov for å drikke på pilates eller stretching. Å drikke setter i gang fordøyelsessystemet, og det prøver vi å unngå på timene.

Matter – Du må gjerne låne matte hos oss. Husk å tørke av den etterpå så den er klar til nestemann. Unngå å tråkke på andre sine matter.